• انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه فردوسی مشهد

فصل اول : كليات

ماده 1- نام رسمی این تشکل" انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه فردوسی مشهد" براساس تعاريف زیر است و از اين به بعد در اين اساسنامه به اختصار " انجمن" ناميده مي شود. بعلاوه دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه به اختصار" دانشگاه" نامیده می شود.

1-  اسلامي بودن : منظور از اسلامی بودن انجمن این است كه ارزشها و معیارهای اسلامی، از اصول راهنمای تصميم گيری انجمن است و انجمن در انجام فعالیت های تشکیلاتی خود همواره ارزش های اسلامی را محترم خواهد شمرد.

 2-  مدرسین : منظور از " مدرسین" كليه اعضای هيأت علمي دانشگاه در مراتب مختلف اعم از مربي ، استاديار ، دانشيار و استاد و نيز كارشناسان آموزشي و پژوهشي دانشگاه با مدارج تحصیلی ارشد و دکترا هستند كه براساس ضوابط اين اساسنامه به عضويت انجمن پذيرفته مي شوند .

ماده 2- انجمن داراي آرم رسمي مخصوص به خود است كه به تصويب مجمع عمومي مي رسد .

ماده 3- انجمن یک تشکل اسلامی مستقل و غیر انتفاعی است و به هيچ يك از تشکل های سياسي ، فرهنگي و علمي كشور وابستگي ندارد .

ماده 4- مدت فعاليت انجمن از تاريخ تأسيس نامحدود است و محدوده فعالیت آن نیز دانشگاه است .

ماده 5- ارزشها و اهداف انجمن 

1- انجمن خود را به قانون اساسى، ولايت فقيه ، قوانين موضوعه كشور و آيين نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان ملتزم دانسته و در جهت تحقق اهداف و ارزشهاى انقلاب و نظام جمهوری اسلامى ایران مصرّح در قانون اساسی گام بر می دارد.

2- انجمن ، نواندیشی دینی، بازخوانی ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی و نقد مصلحانه عملکرد جمهوری اسلامی ایران را از شرایط ضروری تحقق ارزش ها و اهداف تاسیسی نظام جمهوری ایران دانسته و در این جهت کوشش خواهد کرد.

3- انجمن، دانشگاه را بستری مناسب برای اندیشه ورزی ، تضارب آراء و تفکر انتقادی دانسته و به سهم خود با تکیه بر خرد جمعی کوشش می کند از این ظرفیت در جهت بهبود نظام حکمرانی در کشور استفاده کند.

4- انجمن ، اصلاحات تدریجی و مداوم در حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را لازمه سازگاری نظام جمهوری اسلامی ایران با شرایط جدید دانسته و بر انجام اصلاحات نهادی برای هموار کردن مسیر آزادی ، عدالت و مردم سالاری تاکید ویژه دارد. 

فصل دوم : اركان انجمن

ماده 6- اركان انجمن عبارتند از :

1- مجمع عمومي

2- شوراي مركزي

 -3حوزه ي دانشکده ها

الف : مجمع عمومي

ماده 7- مجمع عمومي شامل كليه اعضای انجمن بوده و بالاترين مرجع تصميم گيري انجمن است که به دو صورت عادي و فوق العاده تشكيل مي شود .

ماده 8- مجمع عمومي عادي سالي يكبار برگزار مي شود كه وظايف آن بشرح ذيل است :

1- انتخاب اعضاي شوراي مركزي.

2-  استماع گزارش شوراي مركزي.

3- رسيدگي به عملكرد سالانه انجمن.

4- تعيين خط مشي كلي انجمن و اعلام مواضع رسمي.

5-  تغيير و یا اصلاح اساسنامه.

تبصره 1 : مجامع عمومي با حضور دو سوم اعضاء رسميت مي يابد ولي چنانچه در اولين جلسه به حد نصاب لازم نرسد جلسه نوبت دوم مجمع با فاصله يك ماه يا اكثريت نسبی رسميت مي یابد ؛ به هر حال براي تصميم گيري ، رأي نصف بعلاوه يك اعضاء حاضر الزامي است .

تبصره 2: مجامع عمومی انجمن با حضور نماینده هیات نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه تشکیل و صورت جلسه مربوط نیز به امضای ایشان می رسد. 

تبصره 3 : هرگونه تغييري در مفاد اساسنامه بايد به اطلاع هيات نظارت بر تشکل های اسلامي دانشگاه برسد.

تبصره 4 : مسئوليت تشكيل مجامع عمومي كه با دعوت كتبي دبيرانجمن صورت مي گيرد به عهده شوراي مركزي است ولي پس از رسميت يافتن،  مجمع عمومی هيأت رئيسه اي به شرح زیر انتخاب مي كند :

1- رئيس

2- نايب رئيس

3-  منشي

تبصره 5 : در صورت برگزار نشدن انتخابات شوراي مركزي در موعد مقرر ، دبیر انجمن موظف است طی نامه ای رسمی دلائل تعویق را به اطلاع هیات نظارت دانشگاه رسانده و درخواست مهلت نماید ؛ تعیین تکلیف در این باره بر عهده هیات نظارت دانشگاه خواهد بود.

ماده 9-  مجمع عمومي فوق العاده به پیشنهاد شورای مرکزی انجمن تشكيل و وظايف آن به شرح زیر است:

1-  تصميم گيري در موارد اساسي كه از طرف شوراي مركزي پيشنهاد مي شود.

2-  بررسي انحلال انجمن.

 

ب : شوراي مركزي

ماده 10-  تعداد اعضاي اصلي شوراي مركزي 7 نفر مي باشد.

ماده 11-  اعضاي شوراي مركزي توسط مجمع عمومي براي مدت 2 سال انتخاب خواهند شد.

تبصره 1 :  انتخاب مجدد اعضاي شوراي مركزي بلامانع است.

تبصره 2 :  هر عضو انجمن مي تواند براي عضويت در شوراي مركزي داوطلب شود.

ماده 12- جلسات شوراي مركزي با حضور 5 عضو رسميت يافته و تصميمات آن با رأي 4 نفر اعضاي شوراي مركزي اتخاذ خواهد شد.

ماده 13- جلسات شوراي مركزي انجمن حداقل ماهي یکبار با درخواست دبیر یا سه عضو اصلی شورا تشكيل مي شود.

ماده 14-  غيبت غير موجه عضو شورا در سه جلسه متوالي يا پنج جلسه غير متوالي طي يك سال موجب سلب حق راي آن عضو به مدت دو ماه خواهد بود و در صورت تداوم غیبت غیرموجه ، عضویت فرد در شورای مرکزی لغو می گردد ؛ در این صورت ، عضو علی البدل ، جایگزین او می شود. 

تبصره 3: اعضای علی البدل کسانی هستند که بعد از 7 نفر اصلی به ترتیب حائز رای بیشتری باشند.

ماده 15- درصورت بروز اختلاف در شورای مرکزی و عدم امکان تصمیم گیری و تداوم فعالیت شورا ، هیئت منتخب مسئولین حوزه های دانشکده ها به عنوان داور حکمیت کرده و تصمیم او ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

ماده 16-  وظايف و اختيارات شوراي مركزي

1- انتخاب دبیر انجمن و نظارت بر عملکرد او

2- انتخاب مسئولین کمیته های پنج گانه تخصصی انجمن مطابق شرح ماده 18

3- بررسی و تصویب برنامه های عملیاتی سالیانه کمیته های تخصصی انجمن

4- کنترل پیشرفت برنامه های عملیاتی سالیانه انجمن    

5- تصويب و اصلاح آيين نامه هاي داخلي مورد نياز واحدهاي مختلف انجمن

6- تعیین حق عضویت سالیانه

7- تشكيل مجمع عمومي و ارائه گزارش عملكرد شوراي مركزي و كميته هاي تخصصی.

8- تائید عضویت داوطلبین جدید انجمن و تصمیم گیری در باره تخلفات تشکیلاتی. 

9- برگزاری جلسات تبادل نظر با مسئولین حوزه های دانشکده ها حداقل  یکبار در هر نیمسال تحصیلي.

ماده 17 : وظابف دبیر انجمن

1- تنطیم برنامه عملیاتی سالیانه انجمن با کمک مسئولین کمیته های تخصصی.

2- نظارت بر کمیته های تخصصی انجمن

3- تهیه تقویم و برگزاری جلسات شورای مرکزی و تنظیم صورت جلسات شورا.

4- انجام مکاتبات و پیگیری درخواست های اداری انجمن و بایگانی سوابق مربوط

5- مدیریت دفتر انجمن در دانشگاه

6- اعلام مواضع ، صدور بیانیه ها و سخنگوئی شورای مرکزی

7- شرکت در جلسات رسمی به نمایندگی از شورا

8- انتخاب و اعزام نماينده انجمن براي شركت در جلسات و سمينارها و ساير مأموريت هاي محوله

تبصره 1 : بیانیه های رسمی بایست قبل از صدور به تائید شورای مرکزی برسد.  

تبصره 2 : در شرایط عدم حضور دبیر، مسئول کمیته تشکیلات به عنوان جانشین ، مسئولیت های دبیر را بر عهده خواهد داشت.   

تبصره 3 : دبیر انجمن برای پیگیری امور اداری و اجرائی دفتر انجمن ، علاوه بر کمک داوطلبانه اعضاء می تواند از کمک دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه در قالب کار دانشجوئی مطابق آئین نامه مربوط استفاده کند.  

ماده 18 كميته هاي تخصصی شورای مرکزی

1- كميته علمي فرهنگي

2- كميته سياسي

3- كميته مالي و پشتیبانی

4- كميته تشکیلات

5- كميته ارتباطات و اطلاع رسانی

تبصره 1 :  شوراي مركزي از ميان اعضاي خود براي هر يك از كميته هاي تخصصی يك نفر مسئول انتخاب خواهد كرد.

تبصره 2 :  تعداد اعضاي كميته هاي تخصصی با احتساب مسئول آن 3 تا 5 نفر است و با پيشنهاد مسئول كميته و تأييد شوراي مركزي تعيين مي شوند.

ماده 19 - وظايف كميته علمي فرهنگي

1- برنامه ریزی عملیاتی سالانه علمی فرهنگی انجمن با تاکید بر برگزاری انواع نشست ها ، مناظره ها و گفتگوهای تخصصی در موضوعات پراهمیت حوزه علم و فرهنگ درکشور.

2- گردآوري و تحلیل اطلاعات و اخبار علمي و فرهنگي کشور بویژه دانشگاهها و ارائه منظم نتایج آن به شورای مرکزی.

3- ارتباط مستمر با تشکلهای همسو با انجمن در سایر دانشگاه ها و تبادل تجربه های علمی و فرهنگی و ارائه منظم نتایج آن به شورای مرکزی.

4- ارائه گزارش عملکرد علمی فرهنگی انجمن در پایان دوره دو ساله به شورای مرکزی.

ماده 20-  وظايف كميته سياسي

1- برنامه ریزی عملیاتی سالانه سیاسی مدنی انجمن با تاکید بر برگزاری انواع نشست ها ، مناظره ها و گفتگوهای تخصصی در موضوعات پراهمیت حوزه سیاسی و مدنی درکشور .

2- گردآوري و تحلیل اطلاعات و اخبار سیاسی و مدنی کشور بویژه دانشگاهها و ارائه منظم نتایج آن به شورای مرکزی.

3- ارتباط مستمر با نیروهای دانشگاهی همسو با انجمن در سایر دانشگاه ها و تبادل تجربه های سیاسی مدنی و ارائه منظم نتایج آن به شورای مرکزی.

2- ارائه گزارش عملکرد کمیته سیاسی در پایان دوره دو ساله به شورای مرکزی.

ماده - 21 وظايف كميته مالي و پشتیبانی

1- برنامه ریزی عملیاتی سالانه مالی پشتیبانی انجمن و ارائه آن به شورای مرکزی با تاکید بر انجام فعالیتهای زیر :

1-1  مدیریت هزينه هاي انجمن و تهیه گزارشات مالی سالیانه 

1-2  پیگیری دريافت حق عضويت اعضاء و تلاش جهت جذب منابع جدید برای انجمن.

2- ارتباط مستمر با نیروهایدانشگاهی همسو با انجمن در سایر دانشگاه ها و تبادل تجربه های مالی و پشتیانی و ارائه منظم نتایج آن به شورای مرکزی.

3- ارائه گزارش عملکرد مالی پشتیبانی انجمن در پایان دوره دو ساله به شورای مرکزی و تهیه تراز نامه مالی جهت ارائه به مجمع عمومی.

ماده 22- وظايف كميته تشکیلات

1- برنامه ریزی عملیاتی سالانه تقویت تشکیلاتی با تاکید بر انجام فعالیتهای زیر :

1-1 شناسائی و جذب اعضای جدید انجمن.

2-1 برگزاری نشست ها و گفتگوهای نواندیشانه دینی ویژه اعضای انجمن. 

1-3 برگزاری دوره های توانمند سازی سیاسی و مدنی ویژه اعضای انجمن.

1-4 برگزاری گردهمائی های مناسبتی و اردوهای تشکیلاتی سالانه برای اعضای انجمن.  

2-  تهیه و ارائه گزارش سالیانه جذب نیرو به شورای مرکزی

3- ارتباط مستمر با نیروهای دانشگاهی همسو با انجمن در سایر دانشگاه ها و تبادل تجربه های تشکیلاتی و ارائه منظم نتایج آن به شورای مرکزی.

4- ارائه گزارش عملکرد تشکیلاتی انجمن در پایان دوره دو ساله به شورای مرکزی.

ماده  23- وظايف کمیته ارتباطات و رسانه ها

1- برنامه ریزی عملیاتی سالانه فعالیت های ارتباطی و رسانه ای انجمن با تاکید بر انجام فعالیتهای زیر :

1-1 تهیه تقویم های شش ماهه برگزاری نشست ها ، مناظرات و گفتگوهای عمومی انجمن که در برنامه های عملیاتی کمینه های تخصصی پیش بینی گردیده است.

2-1 انتشار گاهنامه مجازی انجمن مطابق با طرح مصوب شورای مرکزی.

3-1 مدیریت سایت انجمن مطابق با طرح مصوب شورای مرکزی.

4-1 مدیریت رسانه های اجتماعی انجمن مطابق با طرح مصوب شورای مرکزی.

2- مدیریت برگزاری جلسات عمومی انجمن .

3- تبلیغ و ترویج فعالیت های انجمن به طرق مختلف.

4- تنظیم برنامه ملاقات شورای مرکزی با مسئولین دانشگاه و شخصیت های سیاسی ، علمی و فرهنگی استان و کشور.

5- ارتباط مستمر با نیروهای دانشگاهی همسو با انجمن در سایر دانشگاه ها و تبادل تجربه های ارتباطی و رسانه ای و ارائه منظم نتایج آن به شورای مرکزی.

6- ارائه گزارش عملکرد ارتباطی و رسانه ای انجمن در پایان دوره دو ساله به شورای مرکزی.

ج:  حوزه دانشكده ها

 

ماده 24- حوزه هر دانشكده در برگيرنده كليه اعضاي انجمن در آن دانشكده است.

ماده 25 - براي تشكيل حوزه دانشكده ، وجود حداقل سه عضو در هر دانشكده ضروري است.

تبصره:  چنانچه در دانشكده ای تعداد اعضای انجمن به حد نصاب نرسد، کلیه وظايف آن حوزه به عهده شوراي مرکزي است.

ماده 26 - از بين اعضاء هر حوزه، يك نفر به عنوان مسئول حوزه دانشکده با اكثريت آراء و براي مدت يك سال انتخاب و به شورای مرکزی معرفی مي شود.

ماده 27-  وظايف مسئول حوزه دانشكده به شرح زير است:

1- شناسائی افراد داوطلب عضويت در انجمن و معرفي آنها به كميته تشکیلات .

2- ارتباط مستمر با اعضای انجمن در دانشکده و جلب همراهی و همکاری آنها.

3- تشکیل جلسات ماهیانه یا دو ماهانه با اعضای حوزه و تبادل نظر در خصوص مسائل جاری دانشکده و دانشگاه و انتقال نتایج آن به دبیر انجمن.

4-  ارتباط فعال و مداوم با مسئولین كميته هاي تخصصی شوراي مركزي.

5- ارتباط فعال و مداوم با دبیر انجمن،

شرايط عضويت

ماده 28-  اعضاي انجمن لازم است داراي شرايط زير باشند:

1- عضو هيأت علمي دانشگاه اعم از پیمانی یا رسمی باشد.

2- اعتقاد و التزام عملى به اسلام، ولايت فقيه و قانون اساسى جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.  

3-  از شهرت اجتماعی و اخلاقی مناسب برخوردار باشد.

تبصره 1 : كارشناسان آموزشي و پژوهشي دارای مدارج تحصیلی ارشد و دکترای دانشگاه، چنانچه به تشخيص كميته تشکیلات ، فعاليت علمي و فرهنگي مناسب داشته باشند، با رعايت ساير ضوابط مي توانند به عضويت انجمن پذيرفته شوند.

تبصره 2 : اعضاي انجمن نبايد عضو ساير تشكل هاي اسلامی دانشگاه باشند.

ماده 29 - وظايف عضو انجمن بدين شرح است:

1- در برنامه ها و جلسات انجمن شرکت فعال داشته باشد.

2- حداقل با يكي از كميته هاي تخصصی انجمن ارتباط فعال داشته باشد

3- حق عضویت به ميزاني كه در مجمع عمومي سالیانه انجمن تصویب می شود را پرداخت نماید.

4- در مواقع لازم از مواضع رسمی انجمن حمایت نماید

فصل سوم : منابع مالي

ماده 30- منابع مالي انجمن از طريق دریافت حق عضويت ، دريافت هبه ، وصيت اعضاء ، هدایا و کمک های داوطلبانه و همچنین پشتیبانی مالی دانشگاه در چارچوب برنامه عملیاتی مصوب تأمين مي گردد.

تبصره 1 : تامین هزینه ضروری فعالیت ها و یا برنامه عملیاتی سالیانه انجمن که به تائید هیات نظارت دانشگاه رسیده توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تامین می گردد.

تبصره 2 : دریافت و پرداخت و تنظیم اسناد هزینه ای فعالیت های مصوب انجمن مطابق با آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه انجام می گیرد.

ماده 31-  درآمدها و هزينه هاي انجمن، ثبت و شرح و بيلان آن در پايان سال مالي جهت بررسي به شوراي مركزي و مجمع عمومي ارائه مي شود.

ماده32 - اموال و امكانات انجمن در صورت انحلال در اختيار دانشگاه قرار مي گيرد.

 

فصل چهارم : انحلال

 

ماده 33- انجمن در موارد زير قابل انحلال است:

1- انحراف و عدول از اهداف و رویکردهای مندرج در مرامنامه انجمن به تشخيص مجمع عمومي فوق العاده.

تبصره 1 : براي انحلال انجمن حضور دو سوم اعضای مجمع عمومي فوق العاده و رأي دو سوم اعضای حاضر الزامي است.

تبصره 2 :  درصورت تصويب انحلال انجمن هيأت تصفيه مجمع عمومي فوق العاده تشكيل و پس از دريافت مطالبات انجمن و پرداخت ديون ظرف مدت 6 ماه گزارش خود را تسليم هيات نظارت دانشگاه خواهد كرد.

2- رای به انحلال انجمن از سوي هیات نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه

تبصره:  در صورت اعتراض انجمن به رای هیات نظارت دانشگاه ، رأي هیات نظارت مركزي لازم الاجرا خواهد بود.